THEATER TUSSEN DE SCHUIFDEUREN

 Theaterfestival Heusden-Vesting

     Theater tussen Schuifdeuren 2020           De jongste is zeventien en de oudste heeft                          Ramses Shaffy goed gekend!

vrijdag 24 & zaterdag 25 april 2020

 

                       Stephanie Struijk komt!                            

Een paar jaar geleden was ze nog in Amerika. On the road. Met Daniël Lohues. Maar Engels zong ze niet. Niet meer. In haar moedertaal zong ze. Ver weg leerde ze dicht bij huis kennen. Dus hoeft ze nu even niet te reizen. Ze blijft thuis. Daar waar ze wil zijn. Aan de keukentafel. Om liedjes te schrijven over haar geboortegrond. Weer met Daniël Lohues. ‘Zoek ik nu een plek met een tuintje of een hek of een gevoel waar ik mezelf naartoe kan brengen’, zingt zij. Wat heeft het troubadoursleven haar gebracht? Hoe zou het zijn geweest als ze nooit van huis was weggegaan? Waar is ze over een paar jaar? De tijd zal het haar leren, maar straks staat zij in een huiskamer bij Theater tussen de Schuifdeuren.

 

     Guus Westdorp met ‘Ramse Shaffy - De Liederen’  

'Als Ramses en ik elkaar weer zagen klonk altijd zijn groet: ‘Dag lieve jongen, ben je daar weer!’ Wij herkenden elkaar, als we samen achter de piano zaten, als we ons verwonderden, als we beiden onze streken uithaalden, als we samen huilden en huilden van het lachen om de wereld om ons heen’. 

Met zijn (solo)voorstelling 'Ramses - de liederen’ brengt Guus Westdorp een muzikale ode aan het werk van levenskunstenaar Ramses Shaffy met wie hij jarenlang omging. Uitbundig, ingetogen en met anekdotes voert hij u door velden van vurige liefdes, maar ook langs grachten in nachten vol eenzaamheid en verlangen. En dan is het weer even of Ramses door de huiskamer waart….

   Benjamin van de Velden – een onvoorspelbaar talent    

Sommige mensen hebben een leven dat lijkt op John Lennon’s beroemde quote, maar dan anders: “Life is what happens to you while you’re not making any plans”. Zo iemand is Benjamin van de Velden. Van vuilnisman tot cabaretier, zonder idee. Als je samen met Benjamin in zijn eerste avondvullende voorstelling door zijn leven struikelt, lijkt het één groot hilarisch en ontroerend ongeluk. Maar wanneer je in één show een vorstelijk lied kunt spelen en de hele zaal het refrein ‘Dikke Tieten’ kunt laten meezingen en kunt afsluiten met zo’n prachtig, gevoelig lied over het ongeluk met De Stint in Oss, als je die uitersten aankunt, dan ben je een hele grote.

 

 Charo Durán  –  Ode aan Mercedes Sosa 

In 2019 is het tien jaar geleden dat de Argentijnse folkzangeres Mercedes Sosa is overleden. Niet alleen met haar kenmerkende warme klank, maar ook met haar protestliederen gaf ze stem aan haar volk, aan haar continent. Als sleutelfiguur van het ‘Manifesto del Nuevo Cancionero’ (Het manifest van Het Nieuwe Lied) vertolkte ze in haar muziek het lot van de onderdrukten en kansarmen. Charo Durán en Alvaro Pinto Lyon brengen Sosa’s mooiste, bekendste én onbekendste liedjes ten gehore, in deze hommage aan De stem van Zuid-Amerika. 


 Middelbare Meiden: muzikaal & hilarisch!

 De cabaretières Annemarie Henselmans en Hanny Kroese, de musici Rob Roeleveld en Rob Hogenkamp (tevens verantwoordelijk voor de composities en liedteksten) vormen samen al zo’n 12 jaar ‘de Middelbare Meiden’. Zij staan garant voor een enthousiaste voorstelling met een hoog niveau aan tekst, muziek en spel. Zij trekken al die jaren al volle zalen en puike publieksreacties. Effe Lekker Emmeren met de Middelbare Meiden over van alles en nog wat, over hun Bucketlist, over die van de gasten, over de zin en de onzin van schijnbaar onhaalbare plannen, wensen, dromen… Maar ook over lichamelijke gemakken…en …ongemakken, over de grappige, serieuze, confronterende en relativerende besognes van alledag, in ons eigen kleine wereldje en een beetje grotere wereld om ons heen. Kortom: gewoon lekker muzikaal en hilarisch emmeren met de Middelbare Meiden.


 Wouter speelt Wouter van de Waterbeemd

 Wouter zit in het derde jaar van de cabaretopleiding aan de Koningstheateracademie in Den Bosch. "Ik leer hier hoe je het vak goed uit moet voeren. Zo is de 'waarom-vraag' achter de grappen een belangrijk onderdeel. Dit is belangrijk om een gestroomlijnd stuk te kunnen maken dat goed in elkaar zit. Gedurende de vakanties treed ik op met de stukken die ik tijdens mijn studie produceer." Wouter van de Waterbeemd (19) heeft een cabaretvoorstelling gemaakt over zijn autisme. Hij zingt over zijn ambitie om artiest te worden, leest voor uit het autisme-lesboek voor hulpverleners en vertelt hoe je ‘autisten in het wild’ moet benaderen. Zelfspot, uitvergroting en serieuze momenten maken dat de voorstelling je raakt.


 

Bovenste Knoopje Open – Tijd zat

Lang gezocht, eindelijk gevonden: cabaret dat alle pijnpunten van deze tijd behandelt zonder grof te worden! Cabaret dat dicht bij huis blijft en meer poëzie bevat dan platte praat. Cabaret dat niet om de bulderende lach vraagt, maar om een milde glimlach vanwege de subtiele vondsten. Cabaret waarvan zelfs de gesproken teksten muzikaal zijn, om maar te zwijgen van de liedjes. ‘Bovenste Knoopje Open’ is een nische in de cabaretwereld. 

Job Kühlkamp en Sjoerd van de Capelleveen zijn allebei drieëntwintig jaar. De exacte leeftijd dat je te oud bent om kind te zijn en te jong om er een te krijgen. Vinden wij zelf dan. Een voorstelling over onze vaders, hun vaders en de vaders die we misschien ooit zullen zijn. Tenminste, als de wereld wat minder naar de haaien gaat. Maar goed. Tijd zat. Bovenste Knoopje Open maakt persoonlijk, poëtisch en geëngageerd cabaret. Zij zijn ontwapenende en aanstekelijke verhalenvertellers in woord en lied. In deze voorstelling, die benoemd is tot keuze van de criticus, brengen zij een ode aan intimiteit. Over nieuwsgierigheid naar de ander. Over luisteren en doorgeven. Laat je meevoeren door deze twee energieke en charmante cabaretiers. Oh, en vergeet niet het kind dat je vroeger was mee te nemen.

 

Edouard - 't chansonnetje in huis

 Edouard van de Velde is geboren fransman van Nederlandse afkomst, maar dat hoor je niet! Zijn accent is onvervalst charmant frans en hij heeft een goeie kennis van de Nederlandse taal .Edouard zingt en begeleid zichzelf op gitaar. Hij brengt een voorstelling waarin humorvol en gevoelig het leven bezongen en gespeeld wordt. Veel liedjes zijn in het Frans met juist dat gevoelige Franse sfeertje. Maar ook Engels en zelfs een vleugje Nedelands klinkt door in de muzikale verhaallijn die Edouard ontspannen over de bühne weet te schuiven! Deel van zijn repertoire is door anderen geschreven, o.a. Brel, Cohen, maar hij schreef ook eigen nummers. Misschien wel gemaakt omdat anderen niet de juiste kleur konden geven aan zijn verhaal